Page 34 - Mayıs Dergi
P. 34

ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN İKTİDAR


           MÜCADELESİ VE DUYGUSAL YOKSUNLUK

                                             İLE BAŞ ETME
















                                   İktidar Mücadelesi


          ÖMER ÇINAR               İkt dar mücadeles , çocuğun yet şk ne söz geç rmeye çalışması, ebeveyn  kontrol etmeye çalışması, her  steğ n
                                   yaptırmaya çalışma eğ l m  olarak tanımlanab l r.
                                   İkt dar  mücadeles   her  yaş  dönem nde  görüleb l r.  B r  yaşındak   çocuk  kucaktan  bırakıldığı  g b   tekrar  kucağa
       Özel Edirne Bahçeşehir
                                   alınmak  ç n ağlamaya başlaması  kt dar mücadeles ne g rd ğ n n gösterges  olab l r. Bakıldığında bu çocuk gün
              İlkokulu
                                    ç nde  hmal ed lmem ş, aç bırakılmamış ve her şey yolundayken kucağından  nd r ld ğ nde ağlamaya başlar. İk
                                   yaşındak   çocuk  sallanmadan  uyumaması,  araba   le  dolaşmadan  uykuya  dalmaması  veya  kucakta  uyumaya
      Okul Psikolojik Danışmanı    alışması sonucundak  çocuk davranışları, ebeveynler n yanlış tutumlarıyla bağlantılıdır.

                                  Duygusal Yoksunluk
                                  Duygusal yoksunluk, çocuk ile ebeveyn arasında duygusal olarak senkronize olamama
                                  durumu, çocuğun hisleri ebeveyn tarafından anlaşılamaması, ebeveynin söyledikleri ile beden
                                  dilinin uyum içinde olamaması diye tanımlanabilir.



                                  Duygusal  yoksunluk  yaşayan  çocuk,  h sler ne  dokunulmayan  çocuktur.  Böyle  b r  çocuk  kend n   duygusal  b r
                                  boşluğun  çer s nde h sseder. Annen n ses tonu, babanın bakışı, davranışı anlamlandırmasında etk l d r. Başka b r
                                  dey şle, ebeveyn tutum ve davranışları çocuğun kend n  değerl  ya da değers z h ssetmes ne neden olur.
                                  Bu ayırımı yapab lmek  ç n annel k ve babalık sez c l ğ n yanında b raz da pedagoj k b lg lere sah p olmakla  lg l
                                  olduğu  söyleneb l r.  Ebeveyn n  bu  konudak   farkındalığını  artırması  ve  kend s n   gel şt r yor  olması  öneml d r.
                                  Çünkü  bu   k   kavramın  davranış  üzer ndek   yansımaları  bazen  benzerl k  göstereb l r.  Ebeveynler   kt dar
                                  mücadeles nde bulunan çocuğa, duygusal yoksunluk yaşadığı durumdak  g b  b r tutum  ç nde bulunduğunda ya
                                  da  ters ne,  duygusal  yoksunluk  yaşayan  çocuğa   kt dar  mücadeles nde  davranıldığı  g b   davranılsa  problemler
                                  ortaya çıkar.


                                   İktidar Mücadelesi Karşısında Tavrımız Nasıl Olmalı?


                                   İkt dar  mücadeles nde  çocuğun   sted ğ   g b   b r  davranışta  asla  bulunmamak  gerek r.  Örneğ n  çocuk  su
                                    sted ğ nde anne kalkıp suyu vereb l r. Ancak çocuğun “hayır senden değ l babamdan  st yorum” demes   kt dar
                                   mücadeles ne  g rd ğ n   göster r.  Yatma  saat nde  yatağa  g d p  yatılması  gerekt ğ   söylend ğ nde  “hayır  ben
                                   yatmayacağım”  demes   ya  da  b r  oyuncak  dükkanında  alınmayan  oyuncak  karşısında  bağırması  örnek  olarak
                                   ver leb l r.
                                   Gün   ç nde  her  şey  yolundayken  duygusal  herhang   b r  yoksunluk  yaşamamışken  çocuğun  gösterd ğ   uyumsuz
                                   davranışlar, d ğer b r dey şle  kt dar mücadeles   le baş etmek  ç n ebeveyn n göstermes  gereken bazı tutumlar
                                   bulunmaktadır. Bunlar; kararlılık ve tutarlılıktır.
    ÇALIKUŞU22                                                                                                  29
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39