Page 36 - Mayıs Dergi
P. 36
ÇOCUĞUN İKTİDAR
MÜCADELESİYLE BAŞ EDERKEN
KARARLILIK ÖNEMLİ ANCAK BU
KARARLILIK HER İKİ EBEVEYN
TARAFINDAN SERGİLENMESİ
GEREKİR.
Son olarak önemli birkaç ayrıntı..
Çocuğun iktidar mücadelesiyle baş ederken kararlılık önemli
ancak bu kararlılık her iki ebeveyn tarafından sergilenmesi
gerekir. Duygusal Yakınlığın Devamı...
Kararlı ve tutarlı olurken ebeveyn n duygusal yakınlığını kesmemes
Ebeveynler arasında pedagoj k farkındalık düzeyler açısından farklılık
gerek r. Tüm kararlı ve tutarlı davranışlardan sonra duygusal yakınlık
varsa çocuğun serg led ğ kt dar mücadeles yle baş etmek neredeyse
gelmes gerek yor k çocuk redded ld ğ n ve sev lmed ğ n düşünmes n.
mkansız olur. Anne yukarıdak adımları uygulamaya çalıştığı sırada “ya
Çocuk d rençl davranışını bırakıp uyum sağlamaya başladıktan sonra
hanım, kızımız yatmak stem yor şte neden zorluyorsun” derse, bu
ebeveyn saçını okşayarak ya da güzel b r söz söyleyerek duygusal
annen n kızına doğru davranışı öğretmes zor olur. O yüzden anne ve
yakınlıkta bulunmalı. Böylel kle çocuk ebeveyn n bu yaklaşımı kend s ne
babanın davranışları arasında “tutarlılığın” olması öneml d r.
değ l, serg lem ş olduğu d rençl davranışa yönel k olduğunu
Yazımın başında ebeveyn n sez c l ğ nden bahsetm şt m. Anne babanın bu
kavrayacaktır. Uyumsuz ve d rençl davranışını bıraktığında ebeveyn n
yeteneğ öneml çünkü, bazen çocuğun zled ğ b r program ya da yaptığı
lg s ve sevg s olduğu g b devam edeceğ n de kavrayacaktır.
herhang b r şey n b tmes ne az b r zaman kala uyku saat geld d ye
telev zyonu kapatmak da doğru değ l aslında. Çocuk uyum sağlayan b r
çocuksa bu konuda kt dar mücadeles le başa çıkmada kullandığımız Kişiliğe Dokunmamak....
tutumları göstermeye gerek yok. Böyle b r çocuğa bu süre tanınab l r.
İkt dar mücadeles yle baş etmede göster len ebeveyn tutumlarında
çocuğun k ş l ğ ne dokunulacak söz ve fadelerden kaçınmak gerek r.
İktidar mücadelesinde çocuk ebeveyn üzerinde güç gösterisi Ebeveynler n belk de en çok yaptıkları hatalardan b r tanes çocuğun
yapmaya çalışır, söz dinlemez, istediğini yaptırmak ister. k ş l ğ ne dokunarak d renc n kırmaya çalışmaktır. Örneğ n, “sen ne b ç m
çocuksun”, “yeter artık”, “yap şunu artık” g b fadeler…
Çocuğa bu g b söz ve fadeler n kullanılması o ank d renc kıracaktır
Örneğ n, k yaşındak çocuk arabaya b nd , çocuk koltuğuna oturmuyor, ancak k ş l ğ n n zarara uğrayab leceğ akıldan çıkarılmamalı.
kemer n bağlamak stem yor. Böyles b r durumda çocuk kt dar
mücadeles göster yor deneb l r. Çünkü çocuk koltuğuna oturması ve Davranışa Odaklanmak
kemer n mutlaka bağlaması gerek r. Çocuk ağlayab l r, sted ğ n
yapab l r, ama kemer mutlaka bağlanacak. Çocuğun d renc n azaltmak
ç n ebeveynlerden b r s onun yanında olab l r.
Ebeveyn n çocuk let ş m nde kullanması gereken d l davranışa yönel k
olmalı. Başka b r fadeyle “eylem d l n ” kullanmalı. Örneğ n, “o davranış
doğru değ l, bu davranış doğru” demek k ş l ğ ne dokunmadan davranışa
yönelt len b r d l şekl d r.
ÇALIKUŞU22 31