Page 35 - Mayıs Dergi
P. 35

Kararlı Olmak



   Kararlı olmak anlık güç göstermekt r. O anda ebeveyn n yapılması gereken
   davranış  konusunda  ger   adım  atmamasına,  güçlü  durmasına  anlık
   kararlılık den r.
   Kararlılık, duygusal herhang  b r yükleme yapmadan, bağırmadan, nötr b r
   ses  tonuyla  çocuğun  yapması  gereken  davranışı  söyleyeb lmekt r.  Yatma
   zamanı gelm ş kızına “şu anda yatağa yatman gerek yor” derken herhang
   b r  negat f  duygu  yüklemeden  ve  b r   ç  gen şl k   ç nde  mesajı
    leteb lmekt r.
   Yemek  saat nde,  “Sevg l   kızım  şu  anda  yemek  yemen  gerek yor”
   dend ğ nde  onun  “hayır  yemeyeceğ m”  demes ne  karşılık  ebeveyn n
   tutumu  kararlı  ve  duygu  yüklenmem ş  b r  ses  tonuyla,  “kızım  şu  anda
   yemek y yeceğ z” d yerek “şu ana” d kkat  çekmek olmalıdır. Kararlı olmayı
   sak nl k   ç nde  devam  ett rmek  çok  öneml ;  “sevg l   kızım  b r  şey
   söyleyeb l r  m y m,  şu  anda  yemek  y yeceğ z”,  “şu  anda  yemek  y yoruz”
   d yerek o an ger  adım atmadan kararlı olmaktır.                        KARARLILIK VE TUTARLILIK,
   Ancak  burada  öneml   b r  noktaya  değ nmek   st yorum.  Kararlı  olmayı  b r
   çok  ebeveyn  öfke   le  b rl kte  uygulama  eğ l m nde  bulunuyor.  Yatma  EBEVEYNİ İLE DUYGUSAL
   zamanı  geld ğ nde  kızına  “kızım  yatar  mısın  artık”  d ye  bağırmak  ya  da  YOKSUNLUK YAŞAYAN ÇOCUĞA
   oyalandığını  düşünerek  ebeveyn n   çten   çe  öfkelenmeye  başlaması   KARŞI UYGULANACAK BİR
   sonucu   yüzüne   yansıyan   tepk sell k   “kararlılık”   değ ld r.   Böyles   EBEVEYN TUTUMU DEĞİLDİR...
   davranışlar sözel ya da duygusal ş ddete g rer.
   B r  çocuğun  ebeveyn ne  karşı  kullanab leceğ   tek  s lah  ağlamak  ya  da
   bağırmaktır.  Ebeveyn n  kararlı  oluşu  karşısında  çocuk,  s lahlarının   şe
   yaramadığını   görecek   ve   ebeveyn    le   uyum    çer s nde   olmaya  2. Adım; Yakından Göz Teması
   başlayacaktır.


   Tutarlı Olmak                                              Ebeveyn  çocuğa  uzaktan  gösterd ğ   kararlılığı  bu  sefer  yanına  g derek
                                                              göstermeye  çalışır.  Ancak  bu  adımda  öneml   olan  şey  çocuk   le  göz  göze
                                                              gel nmes d r.  Göz  temasını  sağlamak  bu  adımın  en  öneml   şartıdır.  İkt dar
                                                              mücadeles   gösteren  çocukların  t p k  özell ğ   göz  teması  kuramamalarıdır.
   Tutarlı olmak sürekl  aynı davranışa aynı şekl ye davranmaya den r.  Çocuğun  o  anda  ebeveyn ne  karşı  gösterd ğ   b r  d renc   var  ve  bunu
   Tutarlı  davranılmayan  çocukların  ebeveyn  üzer nde  b r  güç  serg lemeye  kırab lmek  ç n mutlaka göz temasını sağlamak gerek yor.
   devam  etmes ne  neden  olur.  Çocuğun  uyum   ç nde  olmasında  tutarlılık  Yatmakta  d renen  kız  çocuğun  örneğ nde,  göz  göze  gel p  “kızım  bana  b r
   öneml d r.  Örneğ n  b r  gün  çocuk  arabaya  b nd ğ nde  kemer  takılır,  başka  bakar  mısın”  ded kten  sonra  “şu  anda  yatman  gerek yor”   fades   tak p
   b r  gün  takılmaz,  ya  da  yatma  zamanı  dokuz  olarak  kararlaştırıldığı  halde  etmel . Göz göze gelmede zorlanan ya da göz temasını kurmamak  ç n başını
   b r  gün  vakt nde  yatılır  başka  b r  gün  vakt nde  yatılmaz  g b   davranış  ve  sağa sola çev ren çocukta gerek rse başını haf fçe  k  avucumuz arasına alıp
   yaklaşımlar,    kt dar   mücadeles    gösteren   çocukların   uyumlu  bakmasını  sağlamak  gerek.  Göz  teması  sağlandıktan  sonra  net  ve  anlaşılır
   davranmalarını engeller.                                   b r d lle,  ç nde herhang  b r duygu yüklemeden, ses tonumuza yükselmeler
                                                              yapmadan,  sert  ya  da  zayıflık  duygusu  katmadan  “kızım  şu  anda  yaman
      "Kararlılık ve tutarlılık, ebeveyni ile duygusal yoksunluk  gerek yor”,  “ben   anladığını  düşünüyorum”  d yerek   k nc   adım  uygulanmış
      yaşayan çocuğa karşı uygulanacak bir ebeveyn tutumu     olur.
                           değildir."                         Yukarıdak   adımların  doğru  b r  şek lde  yapılması  durumunda  çocukların
                                                               kt dar  mücadeles    le  genell kle  baş  ed l r.  Ancak  buna  rağmen  çocuk
                                                              d ren yor ve “hayır” d yorsa o zaman üçündü adıma geç leb l r.
   3 Adımda İktidar Mücadelesi İle Baş Etme
   1. Adım; Uzaktan Seslenmek                                 3. Adım; Fiziksel Müdahale



                                                              Bu  adımda  ebeveyn  çocuğunu  sıkmadan  f z ksel  müdahalede  bulunab l r.
                                                              “Sevg l   kızım  ş md   yatman  gerek yor”  derken  el nden  tutup  odasına
   Uzaktan ve bulunduğumuz yerden çocuğa seslenerek  let ş me geçmekt r.
                                                              götürülür.  Devamında,  “ş md   p jamaları  g yel m”  (g y nmes   beklen r),
   F z ksel  ve  beden  d l   açısından  kararlı  durarak  çocuğa  dönülmüş  b r
                                                              “tamam, ş md  yatağına g d yoruz”, “yorganını açalım ve ş md  uzan sevg l
   şek lde  olmalı.  “Kızım  şu  anda  yatman  gerek yor”,  “kızım  sen nle
                                                              kızım” dey p f z ksel olarak dokunarak yönlend rmede bulunmak gerek r.
   anlaşmıştık, saat dokuzda yatman gerek yor” g b   fadelerde ebeveyn n ses
                                                              Çocuğa  kararlı  davranmak,  sevg y   kesmek  anlamına  gelmez.  Çocuk  o
   tonunda  kararlılık  h ssed lmel d r.  Çocuk  muhtemelen  ebeveyn n  kararlı
                                                              davranışı  bıraktıktan  sonra  onunla  temasa  geç leb l r,  başı  okşanab l r  ve
   duruşunu  yenmeye  çalışacak  ve   kt dar  mücadeles nde  b r  üst  sınıra
                                                              ölçülü  övgüler  yapılab l r.  Kararlı  davranışlar  sadece  çocukların  anlık
   geçmeye  çalışacaktır.  “Anne  beş  dak ka  daha”,  “şu  anda  yemek  yemek
                                                              davranışlarına  yönel k  serg lenmes   doğru  olur,  onun  k ş l ğ ne  yönel k
    stem yorum”,  oyunu  b t rey m  sonra  geleceğ m”  g b   sözel  tepk lerde
   bulunab leceğ  g b  kend n  yere b le atab l r.            değ l.
   B r nce adımda başarılı olunmadığında  k nc  adıma geç lmes  öner l r.
     ÇALIKUŞU22                                                                                                   30
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40