Page 35 - Mayıs Dergi
P. 35
Kararlı Olmak
Kararlı olmak anlık güç göstermekt r. O anda ebeveyn n yapılması gereken
davranış konusunda ger adım atmamasına, güçlü durmasına anlık
kararlılık den r.
Kararlılık, duygusal herhang b r yükleme yapmadan, bağırmadan, nötr b r
ses tonuyla çocuğun yapması gereken davranışı söyleyeb lmekt r. Yatma
zamanı gelm ş kızına “şu anda yatağa yatman gerek yor” derken herhang
b r negat f duygu yüklemeden ve b r ç gen şl k ç nde mesajı
leteb lmekt r.
Yemek saat nde, “Sevg l kızım şu anda yemek yemen gerek yor”
dend ğ nde onun “hayır yemeyeceğ m” demes ne karşılık ebeveyn n
tutumu kararlı ve duygu yüklenmem ş b r ses tonuyla, “kızım şu anda
yemek y yeceğ z” d yerek “şu ana” d kkat çekmek olmalıdır. Kararlı olmayı
sak nl k ç nde devam ett rmek çok öneml ; “sevg l kızım b r şey
söyleyeb l r m y m, şu anda yemek y yeceğ z”, “şu anda yemek y yoruz”
d yerek o an ger adım atmadan kararlı olmaktır. KARARLILIK VE TUTARLILIK,
Ancak burada öneml b r noktaya değ nmek st yorum. Kararlı olmayı b r
çok ebeveyn öfke le b rl kte uygulama eğ l m nde bulunuyor. Yatma EBEVEYNİ İLE DUYGUSAL
zamanı geld ğ nde kızına “kızım yatar mısın artık” d ye bağırmak ya da YOKSUNLUK YAŞAYAN ÇOCUĞA
oyalandığını düşünerek ebeveyn n çten çe öfkelenmeye başlaması KARŞI UYGULANACAK BİR
sonucu yüzüne yansıyan tepk sell k “kararlılık” değ ld r. Böyles EBEVEYN TUTUMU DEĞİLDİR...
davranışlar sözel ya da duygusal ş ddete g rer.
B r çocuğun ebeveyn ne karşı kullanab leceğ tek s lah ağlamak ya da
bağırmaktır. Ebeveyn n kararlı oluşu karşısında çocuk, s lahlarının şe
yaramadığını görecek ve ebeveyn le uyum çer s nde olmaya 2. Adım; Yakından Göz Teması
başlayacaktır.
Tutarlı Olmak Ebeveyn çocuğa uzaktan gösterd ğ kararlılığı bu sefer yanına g derek
göstermeye çalışır. Ancak bu adımda öneml olan şey çocuk le göz göze
gel nmes d r. Göz temasını sağlamak bu adımın en öneml şartıdır. İkt dar
mücadeles gösteren çocukların t p k özell ğ göz teması kuramamalarıdır.
Tutarlı olmak sürekl aynı davranışa aynı şekl ye davranmaya den r. Çocuğun o anda ebeveyn ne karşı gösterd ğ b r d renc var ve bunu
Tutarlı davranılmayan çocukların ebeveyn üzer nde b r güç serg lemeye kırab lmek ç n mutlaka göz temasını sağlamak gerek yor.
devam etmes ne neden olur. Çocuğun uyum ç nde olmasında tutarlılık Yatmakta d renen kız çocuğun örneğ nde, göz göze gel p “kızım bana b r
öneml d r. Örneğ n b r gün çocuk arabaya b nd ğ nde kemer takılır, başka bakar mısın” ded kten sonra “şu anda yatman gerek yor” fades tak p
b r gün takılmaz, ya da yatma zamanı dokuz olarak kararlaştırıldığı halde etmel . Göz göze gelmede zorlanan ya da göz temasını kurmamak ç n başını
b r gün vakt nde yatılır başka b r gün vakt nde yatılmaz g b davranış ve sağa sola çev ren çocukta gerek rse başını haf fçe k avucumuz arasına alıp
yaklaşımlar, kt dar mücadeles gösteren çocukların uyumlu bakmasını sağlamak gerek. Göz teması sağlandıktan sonra net ve anlaşılır
davranmalarını engeller. b r d lle, ç nde herhang b r duygu yüklemeden, ses tonumuza yükselmeler
yapmadan, sert ya da zayıflık duygusu katmadan “kızım şu anda yaman
"Kararlılık ve tutarlılık, ebeveyni ile duygusal yoksunluk gerek yor”, “ben anladığını düşünüyorum” d yerek k nc adım uygulanmış
yaşayan çocuğa karşı uygulanacak bir ebeveyn tutumu olur.
değildir." Yukarıdak adımların doğru b r şek lde yapılması durumunda çocukların
kt dar mücadeles le genell kle baş ed l r. Ancak buna rağmen çocuk
d ren yor ve “hayır” d yorsa o zaman üçündü adıma geç leb l r.
3 Adımda İktidar Mücadelesi İle Baş Etme
1. Adım; Uzaktan Seslenmek 3. Adım; Fiziksel Müdahale
Bu adımda ebeveyn çocuğunu sıkmadan f z ksel müdahalede bulunab l r.
“Sevg l kızım ş md yatman gerek yor” derken el nden tutup odasına
Uzaktan ve bulunduğumuz yerden çocuğa seslenerek let ş me geçmekt r.
götürülür. Devamında, “ş md p jamaları g yel m” (g y nmes beklen r),
F z ksel ve beden d l açısından kararlı durarak çocuğa dönülmüş b r
“tamam, ş md yatağına g d yoruz”, “yorganını açalım ve ş md uzan sevg l
şek lde olmalı. “Kızım şu anda yatman gerek yor”, “kızım sen nle
kızım” dey p f z ksel olarak dokunarak yönlend rmede bulunmak gerek r.
anlaşmıştık, saat dokuzda yatman gerek yor” g b fadelerde ebeveyn n ses
Çocuğa kararlı davranmak, sevg y kesmek anlamına gelmez. Çocuk o
tonunda kararlılık h ssed lmel d r. Çocuk muhtemelen ebeveyn n kararlı
davranışı bıraktıktan sonra onunla temasa geç leb l r, başı okşanab l r ve
duruşunu yenmeye çalışacak ve kt dar mücadeles nde b r üst sınıra
ölçülü övgüler yapılab l r. Kararlı davranışlar sadece çocukların anlık
geçmeye çalışacaktır. “Anne beş dak ka daha”, “şu anda yemek yemek
davranışlarına yönel k serg lenmes doğru olur, onun k ş l ğ ne yönel k
stem yorum”, oyunu b t rey m sonra geleceğ m” g b sözel tepk lerde
bulunab leceğ g b kend n yere b le atab l r. değ l.
B r nce adımda başarılı olunmadığında k nc adıma geç lmes öner l r.
ÇALIKUŞU22 30